Grand Prix van de VS – column van Julien Fébreau

Julien Fébreau, de F1-presentator op Canal+, kijkt terug op de Grand Prix van de Verenigde Staten in Austin

gepubliceerde 27/10/2022 à 09:00

schrift

0 Bekijk de reacties)

“Motor”… “Actie”!

Het is Formule 1 soms (vaak?) de uitstraling van een circus aanneemt, is het niet onaangenaam om te weten dat ze binnenkort haar eigen bioscoop gaat maken. Met Hollywood-saus, bereid door Brad Pitt, alstublieft! We moesten ons uiterste best doen om de aanwezigheid van de Amerikaanse acteur-regisseur afgelopen weekend in Austin te negeren!

Des te beter, want de superster kwam niet als zondagmiddag-vip omringd door lijfwachten naar het Circuit of the Americas, maar eerder om te scouten voor de film die hij besloot te maken over de vlaggenschipdiscipline van het moment.

Het was dan ook door middel van interviews in elk team dat Brad Pitt, vanaf de vrije training op vrijdag tot aan de start van de race op zondag, zijn schema volbracht. Laat je niet misleiden door de voorbijgaande gril van de Amerikaanse ster, want zijn betrokkenheid bij dit project gaat veel verder dan wat sommigen zouden kunnen zien als opportunisme dat verband houdt met de groeiende populariteit van de F1. Zich ervan bewust dat hij aan het publiek een kopie moet presenteren die zowel trouw is aan wat deze sport belichaamt als zo spectaculair is als de Amerikaanse cinema te bieden heeft, heeft Brad Pitt zichzelf zo geïnvesteerd dat hij onlangs naar het Paul-Ricard-circuit in Le Castellet ging. rijlessen gaat volgen en de komende maanden zijn vaardigheden achter het stuur verder wil verbeteren. Het moet gezegd dat hij de hoofdrol gaat spelen in zijn film, waarin hij de coureur zal spelen van een team dat meedoet aan het Wereldkampioenschap Formule 1. De opnames staan ​​gepland voor 2023. Verwacht dus dat je Mr. Pitt regelmatig in de paddocks zult zien.

Sylvester Stallone en Jean Alesi

Een workaholic die doet denken aan Sylvester Stallone die aan het begin van de jaren 2000 ook had overwogen een film over de F1 te produceren, maar op het laatste moment faalde toen hij het niet eens kon worden met de teams, die allemaal een leidende rol wilden bemachtigen in de Amerikaanse kassucces. Genoeg om Rocky weg te jagen die vervolgens liever terugviel op de CART, voorvader van deIndyCar, om zijn film op te nemen.

Sly verzuimde echter niet om zich onder te dompelen in de wereld van de F1, sympathiseerde met Jean Alesi en bood hem een ​​korte verschijning aan in zijn film, gedreven. Dus de VS houden van F1. Ik had nooit gedacht dat ik deze zin ooit zou schrijven. Vergeet niet dat we een lange weg hebben afgelegd wat betreft de aanvaarding van discipline in het land van Uncle Sam.

Ik herinner me nog een van mijn eerste Grands Prix als verslaggever in Indianapolis, waar de relatie tussen de VS en de F1 bijna voor altijd begraven lag. Op deze zondag in 2005 was het een scenario dat veel producenten zouden hebben afgewezen wegens gebrek aan realisme, maar dat zich niettemin afspeelde in de wandelgangen van het grootste sportcomplex ter wereld. Sinds die vervloekte dag waarop Amerikaanse toeschouwers hun blikjes op de heilige baan van Indy gooiden en terugbetaling van hun kaartjes eisten, is de tijd verstreken. Toen de Grand Prix in 2012 in Austin aankwam, was de ontvangst echter niet de warmste, waarbij het lokale publiek er de voorkeur aan gaf te oordelen op basis van bewijsmateriaal en na verloop van tijd alvorens hun vertrouwen in het F1-product te stellen.

Een concert van Ed Sheeran in het teken van de Formule 1

Toen ik zaterdagavond naar het Ed Sheeran-concert op het circuit ging, herinnerde ik me dat een paar jaar geleden veel toeschouwers hun kaartjes voor de Grand Prix hadden meegenomen met als enige reden dat ze de dag ervoor tijdens het concert in vlammen zouden opgaan. van Taylor Swift, Bruno Mars of Pink. Zaterdagavond zag ik aan de rand van het podium nog meer t-shirts met de hitlijsten van Schumacher ofHamilton, zoals degenen die de data vermelden van de wereldtournee van de beroemdste roodharige zanger ter wereld.

Het recordaantal bezoekers van het weekend blies ons allemaal weg in de paddock. Je moest deze menigte zien en horen verzamelen aan de voet van de gigantische Amerikaanse vlag, aan het begin van de eerste bocht. Wat een geweldige wraak voor deze sport.

Een hartstocht die we over een paar dagen in Mexico zullen vinden, waar ik er nu al naar uitkijk om je beter te ontmoeten... in de eerste bocht!