“Race for glorie: Audi vs Lancia” in de bioscoop – Compromisloze recensie en advies voor het bekijken van echte video’s van Groep B-enthousiastelingen

De bioscoopuitgave van de film over het duel tussen Audi en Lancia roept geen enkele emotie op bij rallyfans. Wij leggen uit waarom. Gelukkig is er YouTube en zijn compilaties van (echte) liefhebbers die een droom zijn!

gepubliceerde 10/02/2024 à 12:01

Medhi Casaurang

0 Bekijk de reacties)

Het duel tussen Lancia en Audi wordt op het grote scherm weergegeven (hier een Lancia 037 tijdens de Rally van Portugal van 1983). Foto-DPPI

Op 7 februari werd de film "Race for Glory: Audi vs Lancia" op het grote scherm uitgebracht. Het volgen van het duel tussen de twee fabrikanten in het kader van het Wereldkampioenschap van rally's 1983, de speelfilm wekt soms de indruk een tv-film te zijn, omdat hij zo plat en academisch is. Het is geen raap, maar de puristen van de rallye waarschijnlijk hongerig blijven.

Minder ritmisch en realistisch dan zijn voorgangers ‘Rush’ of ‘ Le Mans 66”, “Race for Glory: Audi vs Lancia” is een interpretatie die vrijelijk gebaseerd is op echte gebeurtenissen. Dit wordt ook aan het begin en einde van de film herinnerd. Zo gaan bepaalde illustere personages als Walter Röhrl hand in hand met fictieve namen, zoals de Duitser Ugo Kurt, de Lancia-coureur die de volgende generatie belichaamt en die symbool staat voor een geromantiseerde visie op Henri Toivonen (die stierf tijdens de Ronde van Corsica in 1986). Zijn ongeval dient eenvoudigweg als een dramatische dosis voor een film die moeite heeft om de sensaties van deze o zo gevaarlijke periode van rally over te brengen.

Laten we ook verder gaan met de behandeling van het Audi-team. Het is heel simpel: de Italiaanse regisseur Stefano Mordini neemt de zaak op van zijn Lancia-landgenoten onder leiding van Cesare Fiorio (gespeeld door Riccardo Scamarcio), wanneer het Duitse merk wordt afgeschilderd als "de vervelende cheats". De ingenieuze Roland Gumpert, gespeeld door Daniel Brühl (Niki Lauda in ‘Rush’, dat was hij), is gewoon een Duitse boer die midden in het seizoen door zijn vrouw in de steek is gelaten en die zijn transalpiene rivaal met de grootst mogelijke minachting behandelt.

De titel Pilots van Hannu Mikkola verdwijnt naar de achtergrond, maar het ergste blijft de behandeling die Michèle Mouton (gespeeld door de Franse Esther Garrel) is voorbehouden. Zijn rol is onbeduidend, terwijl zijn unieke traject in de autosportwereld hem tot een middelpunt van de film had kunnen maken. Het verdient ongetwijfeld een film op zichzelf!

Toch hoeft niet alles weggegooid te worden. Bij de productie werd tijdens het filmen gebruik gemaakt van authentieke Lancia 037 en Audi Quattro, en dat is te zien: de verhoogde motorkappen onthullen de mechanica, de stickers reproduceren getrouw de historische versieringen (bijvoorbeeld de Rallye des 1 Lacs met een iets andere Martini Racing-kleurstelling), de steun bestelwagens en Speedline-velgen zijn periode. We hadden echter graag meer van de zeer unieke geluiden van de KKK-turbo van de Audi Quattro of de volumetrische compressor van de Lancia 000 gehoord!

Vier video's om de waanzin van Groep B beter te begrijpen

Bij het verlaten van de sessie zal de rallyfan maar aan één ding denken: terug duiken in wat Groep B werkelijk dreef, iets dat “Race for Glory: Audi vs Lancia” nooit weet vast te leggen. Dat is goed, YouTube is je bondgenoot! Rallyliefhebbers als ‘Antti Kalhola’ of ‘Marvdogger’ zijn meesters in de kunst van het vertellen van de gouden eeuw van deze sport. Hun video's ademen de passie van Groep B uit en betrekken je meer dan een professionele film van 1u45.

Andere YouTube-kanalen publiceren video's die tijdens de podia zijn opgenomen. Dat is het geval bij de Spanjaard Passats de Canto, die regelmatig nieuwe compilaties deelt van de ter ziele gegane zender Telesport. Gegarandeerd zonder muziek of voice-over, dit is de musthave om te genieten van de sfeer van toen!

Tot slot, als je echt geen tijd hebt om op internet rond te dwalen, raden we je slechts één video aan: het verslag van de Britse show "The Grand Tour", verteld door Jeremy Clarkson (ex-Top Gear) over dit duel tussen de twee fabrikanten. Dezelfde anekdotes worden vanuit een humoristische hoek verteld, de auto's worden virieler getest dan in de film (waar de stuntmannen opzettelijk in een rechte lijn zigzaggen om de indruk van snelheid te wekken!) en de coureurs van toen worden geïnterviewd. Kortom, het is hetzelfde als de film, maar dan compacter en ritmischer!

Medhi Casaurang

Gepassioneerd door de geschiedenis van de autosport in alle disciplines, heb ik dankzij AUTOhebdo leren lezen. Dat zeggen mijn ouders tenminste tegen iedereen als ze mijn naam erin zien!